Potret Bentuk dan Strategi Eksistensi Kemandirian Perempuan dalam Novel Jalan Bandungan karya NH Dini
DOI:
https://doi.org/10.24036/jpers.v3i4.278Keywords:
novel, existentialist feminism, women independence, NH DiniAbstract
This research is written to explain the portrait of the form and strategy of the existence of women's independence in the novel Jalan Bandungan by NH Dini. This research uses literary research with qualitative research and descriptive method. The data in this study are in the form of words, phrases, clauses, or sentences that describe the forms and strategies of the existence of women's independence in the novel Jalan Bandungan by NH Dini using theoretical studies of existentialist feminism. The findings of this research include the forms and strategies of the existence of women's independence as follows. (1) Forms of existence of women's independence, namely, (a) exist in themselves, (b) exist for themselves, (c) exist for others. (2) Strategies for the existence of women's independence, namely, (a) women can work, (b) women can become an intellectual, (c) women can achieve socialist transformation of society, (d) women can reject their Otherness.
References
Anggraini, Rani, dan Hasanuddin, WS. (2020). “Profil Perempuan Urban dalam Novel Celebrity Wedding Karya Alia Azalea.” Jurnal Bahasa dan Sastra, 08(2), 117—126.
Arieseli, Dita dan Puspita, Yenny. (2021). “Kajian Feminisme dalam Novel Cinta 2 Kodi Karya Asma Nadia.” Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 4(2), 531—552.
Arzona, Defrita, Ria, Gani, Erizal, dan Arief Ermawati. (2013). “Citra Perempuan dalam Novel Kekuatan Cinta Karya Sastra Bakry.” Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 104—110.
Fitriani, Desan Tasya, Israhayu, Sri Eko. (2023). “Kemandirian Tokoh Utama Perempuan dalam Novel Layangan Putus Karya Mommy ASF.” Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(1), 155—166.
Fitry, Yossy, Hayati Yenni. “Potret Kekerasan dalam Novel Hujan dan Teduh Karya Wulan Dewatra: Kajian Sosiologi Sastra.” PERSONA: LANGUANGE AND LITERARY STUDIES, 1(1),1—1.
Geleuk, Benga, Maria Mulawarman, G, Widyatmike, dan Hanum, Surayya Irma. (2017). “Perjuangan Tokoh Utama Perempuan dalam Novel Tanah Tabu Karya Anindita S, Thayf: Kajian Feminisme Eksistensialis.” Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni dan Budaya, 1(3), 232.
Hartanto, Heri, Suterjo, dan Suprayitno, Edy. (2021). “Aspek Sosial dalam Novel Lampuki Karya Arafat Nur.” Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(1), 22—28.
Haryati, Isti. (2020). “Perempuan Mandiri dalam Novel Bumi Manusia Karya Pramoedya Ananta Toer dan Drama Mutter Courage Und Ihre Kinder Karya Bertolt Brecht.” Jurnal Bahasa dan Sastra, IV(1), 66—91.
Hidayat, Dwi, Andika, Muzaki, Ahmad, dan Youlinda Friza. (2022). “Latar pada Novel KKN di Desa Penari Karya Simpleman serta Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia.” ALEGORI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(2), 192—198.
Hikmah, Nurul Siti. (2013). “Perjuangan Mengejar Impian: Sebuah Tinjauan (Kritik Sastra) Feminisme Eksistensialis terhadap Novel 9 Matahari Karya Adenita.” SULUK INDO,2(2), 92—115.
Nabban, Debora, Veni, Linarto, Lazarus, Gunawan, Heri, Cuesdeyeni, Patrisia. “Gaya Bahasa Perbandingan dalam Novel Garis Waktu Karya Fiersa Besari.” Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 67— 78.
Nisya, Khairun Risma dan Komalasari, Dwi, Andina. (2020). “Eksistensi Perempuan dalam Novel Sempurna karya Novanka Raja: Kajian Feminisme Eksistensialis.” Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 165—175.
Nurgiyantoro, Burhan. (2010). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nurgiyantoro, Burhan. (2013). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Moleong, Lexy. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muhardi dan Hasanuddin WS. (2006). Prosedur Analisis Fiksi: Kajian Strukturalisme. Padang: Citra Budaya.
Pratiwi, Dwi Mien. (2018). “Citra Perempuan Mandiri dalam Novel Athirah Karya Albertheine Endah.” KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 6(1), 1—85.
Ratih, Rina, Wardani Khusri Ivo, dan Hanif. (2020). “Citra Perempuan dalam Novel Kala Karya Stefani Bella dan Syahid Muhammad.” ALINEA: Jurnal Bahasa Sastra dan Pengajarannya, 9(2), 164—172.
Rohtama, Yoga, Murtadlo dan Akhmad, D, Dahri. (2018). “Perjuangan Tokoh Utama dalam Novel Pelabuhan Terakhir karya Roidah: Kajian Feminisme Liberal.” Jurnal Ilmu Budaya, 2(3), 221—223.
Sabban, M. M. (2019). “Unsur Intrinsik Tema dan Amanat dalam Novel Mirah dari Banda karya Hanna Rambe.” PARADIGMA: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Humaniora, 5(1), 31—40.
Sari, Nurmalia. (2017). “Kekerasan Perempuan dalam Novel Bak Rambut Dibelah Tujuh Karya Muhammad Makhdlori.” Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 1(2), 41—48.
Sasmika, Mira, Maspuroh Uan, dan Rosalina, Sinta. (2022).” Masalah Sosial dalam Novel La muji Karya Nunuk Y.Kusmiana.” Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 8(1), 1—12.
Semi, M. Atar. (2012). Metode Penelitian Sastra. Bandung: Angkasa.
Suarta, Made dan Dwipayana, Adhi Kadek. (2014). Teori Sastra. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Susilawati, Nenden, Sobari Teti, dan Wuryani Woro. (2020). “Analisis Intrinsik pada Novel Perempuan Di Titik Nol Karya Nawal Elsaadawi.” Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(6), 901—908.
Suwardo, F X. (2014). “Latar, Tema, Amanat, dan Kritik Sosial dalam Novel 86 Karya Okky Madasari.” Widya Warta: Jurnal Ilmiah Universitas Katolik Widya Mandala Madiun, 38(02), 203—218.
Tong, Rosemarie Putnam. (2010). Feminis Thought: Pengantar Paling Komprehensif kepada Aliran Utama Pemikiran Feminis (Terjemahan: Aquarini Priyatna Prabasmoro). Yogyakarta: Jalasutra.
Warsari, Ayu Sri. (2020). “Analisis Tokoh dan Penokohan dalam Novel Senja dan Pagi Karya Alffy Rev dan Linka Angelia.” Konfiks: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 10(2), 1—78.
Wiyatmi. (2012). Kritik Sastra Feminis: Teori dan Aplikasinya dalam Sastra Indonesia. Yogyakarta: Ombak.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afrodita, Hasanuddin WS Hasanuddin WS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.