Konotasi Kolektif Istilah Covid-19 Berkategori Nomina dalam Bahasa Indonesia di Portal Berita Online Nasional

Authors

  • Kartini Kartini Universitas Negeri Padang
  • Ngusman Abdul Manaf Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.24036/jpers.v1i2.39

Keywords:

collective connotation, the term covid-19, online news portal

Abstract

This article discusses the collective connotation (value of taste) of terms in the Indonesian noun category related to covid-19 on national online news portals. The purpose of this study is (1) to describe the form of noun category terms related to covid-19 in Indonesian in the national online
news portal, (2) to explain the collective connotation (taste value) of noun category terms related to covid-19 in the Indonesian language contained in the national online news portal. This type of research is a mixture of qualitative and quantitative research with descriptive methods. The results of this study indicate that the noun categorized terms regarding covid-19 in the Indonesian language are found in four forms, namely in the form of 36 words, 58 terms in phrases, 13 abbreviations, and 8 acronyms. The most dominant form of the term is the phrase form. Then, the sense values or
connotations found are very positive, positive, neutral, and negative connotations. The most dominant connotation is neutral connotation.

References

Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia

(KBBI) Luring Edisi Kelima. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Bidang Perubahan Perilaku Satgas Penanganan Covid-19. (2020). Pedoman Perubahan

Perilaku Penanganan Covid-19. Jakarta: Satgas Penanganan Covid-19.

Chaer, A. (2009). Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, A. (2012). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Djajasudarma, F. (2009). Semantik 2: Pemahaman Ilmu Makna Edisi Revisi. Bandung: Refika Aditama.

Kridalaksana, H. (2009). Pembentukan Kata dalam Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kridalaksana, H. (2011). Kamus Linguistik Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Manaf, N. A. (2010). Sintaksis: Teori dan Terapannya dalam Bahasa Indonesia. Padang: Sukabina Press.

Mustakim. (2014). Seri Penyuluhan Bahasa Indonesia: Bentuk dan Pilihan Kata. Jakarta: Kemendikbud.

Oktavia, W. dan Hayati, N. (2020). Pola Karakteristik Ragam Bahasa Istilah pada Masa

Pandemi Covid-19 (Coronavirus Disease 2019). Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 1-14.

Qodratillah, M. T. (2016). Seri Penyuluhan Bahasa Indonesia: Tata Istilah. Jakarta: Kemendikbud.

Rahman, A. (2020). Keberterimaan Istilah-Istilah di Masa Pandemi Covid-19. Bidar, 10(2), 68-82.

Santosa, H. (2018). Pencitraan Visual Kawasan Urban: Teori, Strategi dan perencanaan Landscape Visual Planning System. Malang: Media Nusa Creative.

Sari, N. R. L. (2020). Pengaruh Kosakata Baru terhadap Bahasa Indonesia pada Masa

Pandemi Covid-19 (Coronavirus Disease 2019). Prosiding Seminar Bahasa dan Sastra Indonesia (Senasbasa). Universitas Muhammadiyah Malang.

Sumanto. (2020). Teori dan Aplikasi Metodologi Penelitian. Yogyakarta: ANDI.

Tarigan, H. G. (2015). Pengajaran Semantik Edisi Revisi. Bandung: Angkasa.

Tim Visi Yustisia. (2016). Panduan Resmi Terbaru Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Visimedia.

Utami, N. P. C. P. (2021). Analisis Ragam Bahasa Istilah dalam Iklan Pariwisata di Media Digital pada Masa Pandemi Covid-19. Journey, 4(1), 19-42.

Verhaar, J. M. W. (1999). Asas-asas Linguistik Umum. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Downloads

Published

2022-09-12

How to Cite

Kartini, K., & Manaf, N. A. (2022). Konotasi Kolektif Istilah Covid-19 Berkategori Nomina dalam Bahasa Indonesia di Portal Berita Online Nasional. Persona: Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(2), 131–142. https://doi.org/10.24036/jpers.v1i2.39

Issue

Section

Articles